• چهارشنبه ٩ تير ١٤٠٠-٠٨:٥٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٩٢٣
گزارش همشهری از جلسه 306 شورا؛

لایحه‌ای برای شفافیت املاک شهرداری

کلیات لایحه تعیین تکلیف املاک و اموال غیرمنقول واگذارشده شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی به تصویب رسید

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری در جلسه دیروز شورای شهر تهران، کلیات لایحه «تعیین‌تکلیف املاک و اموال غیرمنقول واگذار شده شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی» تصویب شد. اعضای شورای شهر تهران دیروز این لایحه را بررسی و در نهایت با کلیات آن موافقت کردند و مقرر شد به درخواست رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورا در نخستین گام 170ملک که در اختیار نهادهای اجتماعی و فرهنگی قرار دارند، تعیین تکلیف شوند.
همچنین اعضای پارلمان شهری، لایحه «مجوز فروش و تصویب معامله یک پلاک ثبتی به فدراسیون فوتبال» و لایحه «اصلاح بند یک تبصره‌3ماده واحده مصوبه بودجه سال 1400شهرداری تهران و مجوز انتشار 35هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به‌منظور اجرای طرح‌های حمل‌ونقل عمومی شهر تهران» را تصویب کردند.  در ابتدای جلسه لایحه شهردار تهران در خصوص «تعیین تکلیف املاک و اموال غیر‌منقول واگذار شده شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی» در سیصد و ششمین جلسه علنی شورا مورد بررسی قرار گرفت. سید محمود میرلوحی در ارائه گزارش خود گفت: شورای پنجم با اولین مصوبه خود در شهریور ۹۶ به این موضوع پرداخت و آن زمان عمق و گستره این داستان چندان مشخص نبود، اما هرچه جلوتر رفتیم دیدیم فاجعه وسیع‌تر بوده است. میرلوحی تصریح کرد: امروز درمورد ۲۶۲۲ ملک صحبت می‌کنیم که بخشی از آن شامل ۱۰۵۰ مورد در اختیار خود شهرداری است و این درحالی است که هنوز املاک کشف نشده ای دیگری هم  وجود دارند. او ادامه داد: همچنین حدود ۱۰۰۰ ملک عموما بدون قرارداد و اجاره به اشخاص حقیقی داده شده است که باید پس گرفته شود و جالب است  کسانی که ملک را تحویل گرفته‌اند، مقاومت می‌کنند و پس نمی‌دهند. میرلوحی با بیان اینکه  ۱۷۰ مورد هم هستند که به بند ۶ ماده ۵۵ نزدیک هستند ادامه داد: مابقی  املاک نیز در اختیار سازمان‌های وابسته به شهرداری هستند. رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورا افزود: ما معتقدیم که این املاک شهرداری باید سازمان‌دهی مجدد شوند و از همین روی پیشنهاد می‌کنیم که شهرداری قضایا را با گزارش و آمار سالانه قانونمند کند. سپس میرلوحی به ذکر مواد لایحه پرداخت و گفت: در ماده یک این لایحه  تاکید شده است که این مصوبه  شامل کلیه املاک شهرداری می‌شود. همچنین شهرداری موظف است اطلاعات کلیه املاک خود را در بانک اطلاعاتی قرار دهد. از سوی دیگر املاکی که تا پیش از این توسط شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده و بر اساس قانون نبوده، تخلف محسوب می‌شود. او ادامه داد: در ماده۴ نیز شهرداری موظف است فهرست املاکی که ملزم به استرداد را تا پایان تیر برای اولین‌بار و سپس 2ماه یکبار تحویل شورا دهد. و ماده ۵ نیز بر این تاکید دارد که شهرداری موظف است کلیه اقدامات خود را در هر سه ماه یکبار به اطلاع شورا برساند.میرلوحی گفت: در ماده ۶ این لایحه نیز شهرداری تهران موظف است که تا پایان تیرماه گزارشی از املاک خود را به شورا ارائه کرده و ریزدرآمدهای خود از این املاک به‌صورت سالیانه در پایان هر سال مالی ارائه کند. همچنین ماده ۷  شهرداری را مجاز  می داند املاک را در اختیار مساجد و امکنه مذهبی و بهداشتی و خیریه و... قرار دهد. در ادامه، سید حسن رسولی نظر کمیسیون برنامه و بودجه را بازتاب داد و گفت: به مردم قول دادیم که در اجرای اصل شفافیت و انظباط شهری از حقوق آنان دفاع کنیم. وی اظها کرد: ۲۷۴ ملک در این لایحه با رای همکاران تعیین تکلیف می‌شود. 
همچنین بند ۶ ماده ۵۵ می‌گوید شهرداری می‌تواند حق بهره برداری از املاک خود را به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار کند مشروط بر اینکه در حوزه وظایف شهرداری باشند. اما ۱۲۷ ملک خارج از محدوده این ماده است. رسولی گفت:همچنین ۲۸ ملک در اختیار قوه قضاییه، ۵۱ ملک در اختیار نیروی انتظامی، ۷ ملک در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۲۱ ملک در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۸‌ملک در اختیار آموزش و پرورش، ۱۵ ملک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. ضمن اینکه ۳۹‌ملک برای مساحد و ۳۰‌ملک برای هیئات مذهبی و ۷۰ ملک در اختیار سازمان‌های مردم‌نهاد است. اما سایر املاکی که در اختیار غیر است، تصرف عدوانی قلمداد شده و لیست آنان در سامانه شفافیت منتشر می‌شود. بهاره آروین هم در ادامه اظهار کرد: پیش از دوره پنجم شورای شهر تهران تعداد زیادی از املاک شهرداری بدون مجوز و به صورت غیرقانونی واگذار شده‌اند و ما باید به این تخلفات رسیدگی می‌کردیم و املاک شهر را بازپس می‌گرفتیم. تا آنجا که توان داشتیم در این زمینه پیگیری کرده و واگذاری‌های غیرقانونی را بازپس گرفتیم. اکنون در این لایحه می‌خواهیم به حدود ۱۷۰ ملک مجوز واگذاری دهیم. این در حالی است که متاسفانه در این لایحه قاعده‌ای برای واگذاری این املاک نداریم. وی ضمن طرح این سوال که این اقدام در ماه آخر چه دستاوردی برای شورا، شهرداری و شهروندان دارد، تاکید کرد: واگذاری املاک به سایر نهادها باید در تعامل موثر با آنها و معطوف به نفع شهر و شهروندان اتفاق بیفتد.  در ادامه جلسه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری گفت: این لایحه در مجموع یک تعیین تکلیف است که تعدادی تبصره دارد. محمدرضا جوادی یگانه افزود: شورا و شهرداری تلاش کردند که این املاک را تعیین تکلیف کنند و بخشی از این املاک را پس بگیرند. بنابراین  در مجموع می خواهیم برای ۱۶۰ قطعه ملک مصوبه بگیریم و تکلیفشان را روشن کنیم. در ادامه کلیات لایحه به رای گذاشته شد و با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.

فروش ملک به فدراسیون فوتبال 
اعضای شورای شهر تهران دیروز بررسی یک فوریت لایحه «مجوز فروش و تصویب معامله یک پلاک ثبتی به فدراسیون فوتبال» را هم در دستور کار داشتند که گزارش آن توسط زهرا نژادبهرام ارائه شد و او گفت که این ملک با پیشنهاد 25درصد نقد و مابقی اقساط 5ساله به فدراسیون فوتبال واگذار می‌شود. واکنش اعضا به این لایحه متفاوت بود و برخی مخالف و بعضی هم به‌عنوان موافق اظهارنظر کردند که درنهایت محسن هاشمی‌رفسنجانی گفت: «هم‌اکنون شهرداری تهران 2ورزشگاه در اختیار 2باشگاه بزرگ پایتخت قرار داده است و حتی هزینه تعمیر و نگهداری آنها را هم شهرداری می‌پردازد. فدراسیون فوتبال این روزها به‌دلیل ماجرای مارک ویلموتس دچار بحران مالی شده و از سوی دیگر هم ساختمانی که در اختیار داشتند متعلق به بنیاد شهید بوده است؛ بنابراین ساختمانی که در منطقه 11قرار دارد، مورد توجه فدارسیون قرار گرفته و شهرداری تهران هم برای حمایت، خواستار واگذاری آن است.» یک فوریت این لایحه تصویب شد.

انتشار 3500میلیارد تومان اوراق مشارکت
با موافقت اعضای پارلمان شهری با یک فوریت لایحه «اصلاح بند یک تبصره 3ماده واحده مصوبه بودجه سال 1400شهرداری تهران و مجوز انتشار 35 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به‌منظور اجرای طرح‌های حمل‌ونقل عمومی شهر تهران» 3هزار و 500میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر می‌شود. مدیرعامل شرکت مترو در جریان ارائه گزارش این لایحه گفت: «سال 1400شورا مجوز انتشار 3هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را داد که 2هزار و 300میلیارد تومان برای توسعه خطوط مترو و 700میلیارد تومان هم برای توسعه اتوبوسرانی پیش‌بینی شده است. اکنون حدود 41رام قطار نسل اولی در شرکت مترو وجود دارد که باید اورهال شود و برای این کار 500میلیارد تومان اعتبار نیاز است.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: